Päivitetty 03.05.11
Ja tästä alkaa seuraava projekti. minun ei pitänyt hankkia seuraavaa projektia , mutta kun tarjolla on ehkä Suomen ainoa yksilö(jos tiedät että jollakin muulla on samanlainen ilmoitathan siitä minulle)
Eli kyseessä on vuosimallia 1954 oleva FK1000(Ford Köln kantavuus 1000 kg) luksus bussi (kromi koristeita) Alkuperäinen Saksassa tehty 8 hengen bussi "valmistaja" on Karosseriewerke Weinsberg Saksassa. Tehdas on perustettu 1912 ja toimii edelleen
Tällaista -54 vuosimallin autoa EI ole näkynyt edes Saksassa, eli kyseessä on siis erittäin harvinainen malli.
Koneena on 1,2 litrainen (38 HV) sivuventtiili nelonen (VW:n vastaavassa 30 HV) autossa on Fordin vaihtomoottori.
Suurinpiirtein kaikki osat pitäisi olla mukana, no jos jotain puuttuu niin toivottavasti Germanystä on apua
Auto on hankittu uutena nahkatehdas J.W.Suomiselle Nakkilaan(kylä? Porin lähellä)
FK:n peltityöt pääsevät käyntiin vasta keväällä -09, siihen asti aika(ja raha) kuluu osien ja tarvikkeiden hankkimisessa ja työn alla on myös sikkikone, joka on tämän auton tekemisessä välttämätön. Sikkikone alkaa olla valmis. Olen päässyt tutustumaan sen sielun elämään ja voin todeta sen olevan sekoitus villivarsaa ja sarvikuonoa, jonka kesyttämiseen vaaditaan muutama neliö peltiä ja luja usko itseensä.
Autossa ei ole vilkkuja vaan suuntaviitat
FK1000 merkin alla olevasta luukusta voi lisätä jäähdytysnestettä
Rattikin näyttää "herkulliselta"
kaikki 38 hevosta on kyllä saatu pieneen tilaan.
Ei taida Swiffer eikä Andykään auttaa, kattoverhoilu on uusittava
"Istuisitko kanssani keskipenkille"
Koritehtaan merkki
Takana on tilaa
FK:n kuljetus kotiin:
FK:n matka kotiin alkoi 14.10.07. Yritys FK:n saamiseksi trailerille ajamalla ei onnistunut,
tuloksena oli vain takapyörien kaivamat kuopat pihassa(voimaa on?),
lopulta auto vedettiin trailerille kuormaliinoilla ja matka sai alkaa.
Kuljetuksesta vastasi Harri Mäkisalo ja Pontiac josta suuri kiitos heille.
nousemassa lavalle
valmiina lähtöön
kadulla ollaan
jos on kiire menköön ohi
kotipihassa ollaan
Ja tästä se alkaa......
Vihdoin ja viimein alkaa FK:n teko. Ensin oli "pieni" keittiöremontti ja samaan aikaan oli vanhan kadetin hitsaus ja maalaus, jotka kummatkin paisuivat megalomaanisiin mittoihin työmäärän osalta. Sen kadetin sain valmiiksi, mutta sen maittavan ruuan valmistukseen tehtyä tilaa en kylläkään vielä ole saanut kunnialla loppuun. No eiköhän sekin tästä....
Fk oli hyvä varasto tavaroille joille ei löytynyt muuta tilaa, ja sitä
tavaraa oli kertynyt ruhtinaallisesti.
Pöydät on kasattu ja auto ajettu asemiin. Saa alkaa........
Ja tämäkö pitäisi kunnostaa?. HULLUN HOMMAA!!
tein pahvista kylkien muotit, että edes joku kohta osuisi kohdalleen sama toiselle kyljelle
takavalon pohja heikossa hapessa. Kylpyyn ja kiilloitukseen
Katto:
Tiedossahan jo oli, että katto on mätä ja se on pakko vaihtaa toiseen.
Se loppujenlopuksi oli yllätys,että se on myös sisältä mätä!. Kattoverhoilun alta paljastui -50 luvun autonrakennustieto(no onko se nyt tänäkään päivinä niin hyvää?) kattoverhoilun ja kattopellin välissä oli meriheinästä tehtyjä kuutioita siis keskellä kattolinjaa ja sivuissa. Aika ja kosteus on tehnyt tehtävänsä, kaikki ruosteessa. Lisäksi autosta on löytynyt mahdottomasti kahden maalamattoman pellin kiinnityksiä ja kaikki ruosteessa, yritän parhaani mukaan poistaa kyseiset ruostepesäkkeet(vaikka se ei sen jälkeen olekkaan alkuperäsesti tehty)
tässä katto sisäpuolelta mätäääää !!!!!!!!!!!!!
ja lisää mätäääää !!!!!!!!!!!!! sivuoven yläkarmi
sivuoven uusi yläkarmi hepattuna paikalleen
tämän b-tolpan kanssa oon tahinut pari päivää, on hidasta,on hidasta
uusi katto työn alla(katto on ylösalaisin pukkien päällä) takaoven yläkarmin ja katon välissä ruostetta ja yläkarmi on
erilainen kuin FK:ssa eli samalla kuin karmi vaihdetaan
saa ruosteet kyytiä
ruosteet on poistettu? uusi yläkarmi
varaosakatto ennen vanhan maalin poistoa
maalit poistettuna kaikki ruosteet ja maalien rippeet poistettu ja vesilistoihin
laitettu sinkkimaalia
katto maalattu päällipuolelta epoksipohjamaalilla katto sisäpuolelta ruosteet poistettuna ja rakoihin laitettu
sinkkimaalia
ja epoksipohjamaalilla maalattuna vanha katto on pois!
Uusi katto on jo paikoillaan ja se peräti sopi paikoilleen ilman suurempia murheita. Autokin on vielä mitoissaan.
Etu- ja taka-akselistot:
Syksy pukkaa päälle, auton koriin tehtävät jutskat on tältä syksyltä tässä. Olen purkanut akselistoja pois, että saan tehtyä sen siirtotelineen auton alle.
Tässä kuvia akseleista ja muista ruosteisista osista.
etuakselin jarrukilpi mureassa kunnossa(kuskin puoli) sama pelkääjänpuolelta
jarrurumpu ja lehtijouset yllättäen ruosteessa takajarrurumpu lähti kuumentamalla ja vasaralla irti
(pieninä palasina) eli nekin saan ostaa uudet.
Perä:
Perässä oli havaittavissa "klappia" purettuani perän vika ei ainakaan ole laakereissa, ne ovat virheettömät. Tutkitaan!
siisti pikikerros on suojannut perää hyvin
Pyörien kotelot:
Katto alkoi maistua "puulta"eli siirryin johonkin muuhun kohtaan FK:ssa, tekemisen kohteita autossa kyllä riittää. Alkuperäisten pyöräkoteloiden kohtalo on selvä, niitä on paikattu niin monta kertaa, että pelastettavaa ei enään ole, onneksi varaosa-autosta sain kehityskelpoiset pyöräkotelot kunhan saan kipinän auton laittamiseen, jaksaminen on tällä hetkellä jossain muualla, no ehkä sitten syksyllä. Tässä kuitenkin muutamia kuvia.
Takapyöränkotelo sisältä ja toinen
sama päältä ja toinen
etupyöränkotelo ja toinen
sama päältä (ns. etulokasuojan leikkasin irti) ja toinen
kasa puhallettuja vanhoja pyöränkoteloja tai siis mitä niistä on jäljellä. Käytän vanhoista ainoastaan ns. kuperat osat ne "suorat" osat teen uudet.(päällimmisenä näkyy myös puhallettu moottorin etupalkki).
Pohja ja runkopalkit:
21 vuotta nurmikolla tekee tehtävänsä, kaikki mitä edellinen omistaja teki säilyttääkseen auton kunnon edes perustasolla on suoraan sanoen tuhoutunut. Runkopalkit ovat ruostuneet korjaamattomiksi, reikiä siellä täällä, palkit eivät enää ole toisissaan kiinni, koska pelkällä pohjamaalilla käsitelty rauta ei ole kestänyt ajan hampaan pureskelua, eli nekin on vaihdettava. Suoraan sanoen projekti ei ole missään tapauksessa "järkevä", mutta olen sen verran hullu etten voi jättää tätä tähän, loppuun asti mennään, maksoi mitä maksoi. Jos P3:seen meni aikaa noin 3,5 vuotta, tähän autoon sitä menee noin 5 vuotta.
Tästä katsottuna palkit näyttävät hyvältä, mutta todellisuus on aivan toisenlainen, palkit ovat "pitsiä"
uudet pohjapalkit ovat mittojen mukaan kantattuja. teetin loputkin uudet pohjapalkit.
23.02.10
Pohjapalkkien tarina on saanut jatkoa. Kun aikani katselin loppujakin palkkeja päätin teettää nekin uudet.Nyt vain odotan kunnes ilma edes vähän lämpenisi, tallissa kun on kylmempi kuin pihalla.
19.05.10
No niin! tallikausi on alkanut tai oikeastaan on tallissa oltu jo jokin aikaa vaikkei sillä olekaan saatu mitään aikaiseksi, aina on mukamas jotain muuta tärkeämpää.
Pitkän harkinnan jälkeen aloitin pohjapalkkien teon takaosasta.Aloitus ei ole helppoa, koska alkuperäistä ei ole jäljellä ja ainoat mallineet ovat varaosakirjan kopiot, joissa loppujen lopuksi ei ole tarpeeksi yksityiskohtaisia kuvia(ainakaan minulle) .
Harjoituskasaus nro.1 Pohjantakaosa lähes valmiina
Sivupalkit valmiina. Tein näihin sikkikoneella saman- Uudet palkit valmiina. tein nämä varaosakirjan kuvien mukaisiksi
laiset urat kuin varaosakirjassakin on.
pohjapalkit kasattu harjoituskasauksena
"etuosa" ja "takaosa" vaakitettu ja linjattu, pitkittäispalkkien teko seuraavana listalla. Nostin toisen pyöräkotelon malliksi.
Pitkittäispalkit alkavat olla valmiina, kohta käännetään koko hoito ympäri. Edessä näkyvä "tiilenpunainen" patruuna on takaiskari, lempinimeltään kananjalkaiskari.
Pohjapalkisto päällipuolelta melkein valmiina
Työstö alkaa nyt toiselta puolelta, eli lehtijousien paikat,bensatankin paikka, kanan-
jalkaiskareiden asennus ja puuttuu vieläkin joitain pikkupalkkeja jotka saa vasta
asennettua kun määrätyt osat ovat paikoillaan.(kulmaraudat sivuissa ja ruosteinen
jäykkäri ovat väliaikaisia tukia)
bensatankki alkaa olla paikoillaan
Lehtijousien paikalleen istuttamista, etuosan kiinnikkeet täytyy hiekkapuhaltaa ennen asentamista ja uudet puslat täytyy hakea ym.ym.
iskarien sovitusta.Uudet puslat,pultit ja tapit tehty iskarien kiinnityspalatkin täytyi myös tehdä uudet
iskareistakin poistetaan vanhat maalit ja tehdään täysremontti(tiivisteet ja öljyt vaihdetaan)
perä ja jouset täytyi asentaa väliaikaisesti paikoilleen
Jakkaroiden paikoilleen kokeilua. Jakkaratkin tarvitsevat omat palkkinsa. Tuntuu siltä että aina puuttuisi vielä yksi palkki. Nämä vanhat jakkarat haisevat sanoin kuvaamattoman kamalilta!!!!
Tämä tässä hommassa on vaikeinta kun jokainen osa vaikuttaa
seuraavan osan asentamiseen. Takajakkara ja pyöränkotelokin
pitää mahtua omille paikoillensa.
Pohja on hitsattu ja puhallettu valmiina ruostesuojausta ja maalausta varten sama alapuolelta
maalattu pohja valmiina
3.5-11
Ransiitin kanssa puuhailu jatkuu kohta, kunhan talli edes vähän lämpiäisi, pahalta näyttää. Pohja jäi syksyllä asentamatta ja siitä olisi tarkoitus jatkaa. Ei sentään koko talvea tullut makoiltua, Saksan maalta eksyi haaviin se puuttuva etulyhty (siis käyttämätön käyttetty multa jo löytyykin) ja pohjan aentamista varten työkaluja. Eräs Belgialainen otti minuun yhteyttä ja sain häneltä tärkeitä kuvia alustasta ja muistakin kohdista, eli kiitos Ronnylle.
Puuttuvan pohjapellin kanssa on jokinverran tapahtunut edistystä, aika näyttää kuinka käy.
TAKA-AKSELI:
Taka-akseli puhallettuna ja sama mustana
ETUAKSELI:
etuakseli ja jarrukilpi yhteiskuvassa mustaaaaa!!!!!!
JARRUT:
jarrukilvet muotiväreissä
LEHTIJOUSET:
Ei nämä eivät ole vanhoja palaneita ranskanperunoita vaan lehtijousia samat puhallettuna
ja mustana
Lämmityslaite:
Purkasin myös lämmityslaitteen tai oikeastaan rikoin moottorin akselin ja otin samalla muutkin osat siitä irti, enkä edes halua sanoa miten sen rikoin, koska sellainen väkivalta ei kuulu tänne sivustolle. Jouduin siis ostamaan uuden!. Tässä kuitenkin kuvia kotelosta.
epoksimaali taytyisi levittää mahdollisimman nopeasti ettei tuo puhallustyö mennyt hukkaan, ruoste ISKEE!!!
tällä käsijarrulla ei ainakaan ensimmäiseksi tulisi kässärikäännös mieleen.Huomaa jousikuormitteinen merkkivalon anturi, joka ei kylläkään ole alkuperäinen lisävaruste.
takaiskari takavalo, sisävalo ja sivupeili ym.
ovien lukkoja, kahvoja ja vetimiä etumaski
konekoppa ja ilmakanava
sivuvilkut ja yhdistetty jarru- ja rekisteri- pölärit(vaatii kromauksen)
kilven valo
Purkukuvia:
Näkymä konehuoneesta ennen purkua
koneen nosto/pudotus alkamassa
täältä se tuli
tämmoinen siellä oli
takuu laadusta
Olen rakennellut moottorille telinettä missä sitä voi koekäyttää Syyläri on Corsasta ja paisuntasäiliö Saabista
koska ei tiedä koska auto valmistuu, eikä ehjää moottoria kannata . Letkut ja sähköjohdot puuttuvat vielä.
jumiuttaa Vaihdoin uuden kytkinlevynkin samalla.
Ja se käy, auto on seissyt pitkän toivin, mutta kone lähtee käymään kuin palmun alta
katso linkistä : http://s100.photobucket.com/albums/m7/ford62/FK1000/?action=view¤t=MVI_3755.flv
Taunus menee vaikka läpi puskan, mutta ei 10 senttiä korkean betoni reunan, tuloksena
on takapyörien ruopiminen (kone on aivan edessä ja takana ei ole yhtään painoa, ongelma
on ollut alusta saakka tämän auton ominaisuus)
linkki: http://s100.photobucket.com/albums/m7/ford62/FK1000/?action=view¤t=FKmeneevaikkalpipuskan.flv
Esteet pihassa selvitetty ja trailerille ajo(yritys) alkamassa.
linkki: http://s100.photobucket.com/albums/m7/ford62/FK1000/?action=view¤t=seuraavaksitrailerille.flv
Uusia osia:
Kun aikaa on, niin netissä surffaillessa törmää mielenkiintoisiin sivustoihin, joissa on tarjolla
osia joita huomaa tarvitsevansa, niin nehän on PAKKO ostaa ja tässä niitä on:
käyttämättömät ajovalon lasi ja heijastin uudet pyyhkijän varret ja sulat
+vilkkuviiksi
uusi suuntaviitojen solenoidi runkolaakerit ,alikoko. Näitä ei tarvita,
mutta pakko nämäkin oli ostaa
uusi kytkinlevy(vanha on muuten hyvä, uusi kansipahvi, kun ei koskaan tiedä...
mutta se on "väärää materiaalia"
se jumittuu kiinni)
käyttämätön lyhty 50-luvulta sama takaa
vahatermostaatti 50-luvulta(käyttämätön) sivuikkunoiden lukkoklipsit
tuhkakupit (käyttämättömät) Tankkijutska
Käyttämättömät propelit 50-luvulta uudet pako ja venttilikoneiston tiivisteet
(toinen puuttui, jäähdytys ongelma?)
uusi vesipumppu , jos sattuu jotain käyttämätön kahva 50-luvulta
uudet raidetangonpäät käyttämätön kaasari 50-luvulta
uudet lukot oviin uusi kahva sisälle
käyttämätön lokasuoja 50-luvulta uusi peruutuspeili
toinen pyyhkijän varsi ja sulan runko oven sisäkahvan mansetti
nopeusmittarin vaijereita 2kpl toinen käyttämätön ovenkahva
pedaalien kumit ovitoppareita
maskin kiinnitys klipsuja polttoaineputken tiivisteitä
uudet korjauspellit taakse alas uusi lämpömittari rikkomani tilalle
Bensapumpun korjaus-sarja Uudet ovien tiivisteet
ovenkahvojen alle uudet mansetit uudet etupyörien akselitapit + muut helyt
Lisää uusia kahvoja sivuovien liukuikkunoiden tiivisteet 6 metriä
usko tai älä nämä ovat alkuperäisen näköiset uudet jarruletkut
takaovien vetimet sisäpuolelle
takajarrusylintereiden korjaussarjat käyttämätön sisäkahva
lisää käyttämättömiä kahvoja uusi lukollinen ovenkahva eli siis kaikki kahvat on uusia.
Käyttämättömät takapuskurit jarrupääsylinterin korjaussarja
Hyväkuntoiset etupyörien jarrurummut käyttämätön käsijarruvaijeri
uusi tyyppikilpi kahvoja alkaa olla jo yli oman tarpeen
Uusi mittarivaijeri rikkomani tilalle
purettuja osia, toiset menossa kiiltosinkkiin ja toiset maalattavaksi, mutta ensin ruosteen poistoon.
Sivuoven ja takaoven lukot ennen ja jälkeen
jarrukengät ennen ja jälkeen
nippeleitä
laturin osia ja muita nippeleitä
alkuperäiset Herberts:in värikartat vuodelta -55 Sikkikone saapui, kiva vehje
Organ doner
Ja jälleen tuli hankittua elimen luovuttaja(vaimon ja naapureiden iloksi)
Autosta on tarkoitus ottaa peltiosia( tekniikkaa ja alustan osia autossa ei ole). FK:ssa on katto
aivan ruosteessa, autoa on säilytetty suulissa missä on ollut pääskysen pesiä ja ne ovat
paskoneet katolle ja kaikkihan tietävät mitä linnun shit tekee peltipinnalle
( tai ainakin pitäisi tietää). Luovuttajassa on tietysti muitakin hyviä osia (jaa mitä?)
Kaikki laitetaan talteen.
Tässä kuvia:
Näyttävä sisääntulo
!!!!!!PLOP!!!!!
On se vaan kaunis!
Mittaristo:
Aika ei näemmä kulu, eli täytyi siis tarttua Fk:hon kiinni. Ajattelin ottaa auton ainoan
"hienomekaniikkaa" sisältävän osan eli mittariston käsittelyyn. Irroitus sujui helposti, kun
mittarin näkee kojetaulusta niin alapuolelta kuin yläpuoleltakin, eli se
on laitettava alapuolelta yhtähyväksi kuin päältäkin.
mittarissa "lasi" on oikaa lasia eikä muovia takana vähän ruostetta=> kylpyyn ja sinkkiin
Katso myös toinen sivustoni http://ford.vuodatus.net/
Kommentit